Авантуризам, недораслост и мирна реинтеграција Косова и Метохије

У немоћи да креира иједну здраву политичку идеју, премијер привремених приштинских институција Аљбин Курти довео је наоружане јединице на административне прелазе Брњак и Јариње.

То је, природно и очекивано, изазвало реакцију Срба са севера Косова, који су блокирали путеве у близини поменутих административних прелаза. Не изостаје ни реакција званичног Београда који, први пут од окупације Косова и Метохије, наговештава могућност војне интервенције у циљу заштите сународника са друге стране административне линије.

Ескалација до које је, ван сваке сумње, довела неодговорна акција Аљбина Куртија, део је кампање пред локалне изборе у покрајини, али и показатељ потпуне фрустрираности и изгубљености албанских лидера са Косова и Метохије. Фрустрираност је последица немогућности да доврше посао који су са моћним савезницима започели пре више од двадесет година и који је још 1999. године изгледао као свршена ствар. А није ни данас, као што неће бити ни сутра.

Изгубљеност Аљбина Куртија, као и осталих албанских лидера, последица је њихове неспособности да сагледају последице геостратешких померања која их, уз јачање српске државе, из дана у дан, корак по корак, удаљавају од жељеног циља. Уколико није у питању неспособност, у питању је инфантилно одбијање суочавања са реалношћу која се све више разликује од очекиване слике света.

Недораслост албанских лидера са Косова и Метохије, која резултира сувишним и контрапродуктивним потезима, један је од јачих адута српске државе и народа у праведној борби за повратак покрајине у правни и политички поредак Републике Србије. У том смислу нам Аљбин Курти, као и његови претходници, пре свега Харадинај и Тачи, испољавајући своју насилничку природу у свој њеној очигледности, чине велику услугу.

Како слабости на противничкој страни нису, саме по себи, довољне за преокрет, било би од огромне важности да Србија формулише и домаћој и релевантној међународној јавности предочи активну платформу за решавање косовскометохијског проблема. Будући да смо више од две деценије у дефанзиви, суочени са неопходношћу довијања које је требало да омогући да остатак српског народа уопште преживи на Косову и Метохији, није ни чудно што нисмо успевали да направимо искорак који би ствари померио у нашу корист. Тренутна криза, која показује све напрслине и пукотине на албанској страни, добар је тренутак за иницијативу чији је циљ мирна реинтеграција Косова и Метохије у правни и политички поредак Србије.

Процес мирне реинтеграције треба спровести на бази легитимног и сувереног права Републике Србије на Косово и Метохију које се заснива на историјским чињеницама, одредбама домаћег законодавства и актима међународног права. Уз то, неопходно је узети у обзир легитимно право албанског народа на Косову и Метохији на пуну политичку, територијалну и културну аутономију на овом простору, уз делимични међународноправни субјективитет у области спорта и регионалне сарадње, у складу са одредбама будућег Устава Републике Србије. Покрајини би се гарантовало право на одржавање међународне сарадње из области њене надлежности. Чланство у међународним организацијама Покрајине било би могуће искључиво уз сагласност Републике Србије.

Аутономија Косова и Метохије почивала би на двоструком кључу, којим би се иста права која су обезбеђена за албанску заједницу на Косову и Метохији гарантовала и припадницима српског народа на подручју општина са српском већином на северу Покрајине. Дакле, сва права, овлашћења и надлежности које Република Србија Уставом и законом којим се обезбеђује његово спровођење преноси на органе власти Косова и Метохије, власти Покрајине су дужне да својим највишим правним актом, у истоветном или примереном и од стране Републике Србије потврђеном облику, пренесу на аутономну област Север са већинским српским становништвом. Власти Косова и Метохије дужне су да обезбеде пуну заштиту српских цркава, манастира и споменика културе и потпуну заштиту припадника српског народа ван области Север, у складу са Уставом Републике Србије и највишим међународним стандардима у области људских и грађанских права и политичких слобода.

Највиши правни акт Косова и Метохије био би Устав, који доноси покрајински парламент. Устав Покрајине не сме бити у супротности и несагласности са Уставом Републике Србије. Одлуку о евентуалној несагласности и обавези усклађивања доноси Уставни суд Србије и она је обавезујућа за надлежне органе у Покрајини. Косово и Метохија има парламент, владу и судство. У искључивој надлежности Републике Србије на територији покрајине су спољна политика, одбрана и безбедност (обезбеђивање државне граница и заштићених верских објеката), заштита права припадника српског народа у последњој судској инстанци, управљање јавним ресурсима у својини Републике Србије и контрола ваздушног саобраћаја. Све остале надлежности, које укључују самосталну фискалну, монетарну и царинску политику, образовање, културу, уређење правосудног система, јавну безбедност, у делокругу су органа власти Покрајине. Косово и Метохија не би имало војне, већ искључиво полицијске снаге задужене за одржавање јавног реда и мира на својој територији, без права интервенције у области Север.

Грађани Косова и Метохије албанске националности не учествују у парламентарним изборима који се организују на нивоу Републике Србије нити у раду органа власти Републике Србије, пошто политичка и грађанска права остварују на нивоу Покрајине. Припадници српске и других националних заједница ван области Север имају право на гарантован број представника у парламенту Косова и Метохије.

Република Србија задржава право својине на природним богатствима и инфраструктурним објектима у њеној својини на територији Косова и Метохије, уз могућност преношења целокупне или дела својине и управљачких права на Покрајину. Питања реституције имовине грађана српске националности и Српске православне цркве, надокнаде за приватизацију јавних и друштвених предузећа, потраживања међународних финансијских институција које потичу из периода пре 1999. године и друга имовинско-правна питања биће решена посебним споразумима између Републике Србије и Покрајине.

Овај избалансиран предлог, који би уједно био и пружена рука од стране Србије, један је од могућих приступа за излазак из дубоке и тешке кризе, која има далекосежне последице пре свега по српски, али и по албански народ на Косову и Метохији. Оно што нам свакако предстоји јесте промишљање и осмишљавање платформе која ће имати широку подршку и која ће довести до обострано прихватљивог и дугорочно одрживог решења заснованог на резолуцији 1244 и другим релевантним одредбама међународног и домаћег права, а не на авантуристичким аспирацијама недораслих и неодговорних лидера залуталих у политику.

Драган Добрашиновић

Подели

Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on skype
Share on print
Share on email

Кристофер

Донедавно сам мислио да Кристофера треба протерати. Био сам глуп, признајем. Сада, када сам паметнији,

Опширније »