Програмски принципи Усправне Србије у области образовања
ПОСТОЈЕЋЕ СТАЊЕ
Из реформе у реформу, из стратегије у стратегију, из промашаја у промашај, најбољи је опис српског образовања претходних деценија. Крајњи је час да се одустане од погубних експеримената и потражи ослонац у традиционалним видовима васпитања и образовања. Традиционална школа код ученика развија самосталност, критичко мишљење и независност, припрема за живот у друштву које је динамично и интегрисано у светске токове, а при том не лишава младе припадности националним и локалним вредностима и коренима. Путем образовања они усвајају духовно, културно, научно и историјско наслеђе на коме базирају и даље развијају мишљења, ставове и вредности.
У осмишљавање и креирање таквог концепта образовања треба да буду укључени сви субјекти и образовне институције, од обданишта до факултета, синдикати, родитељи, локалне заједнице и друштво у целини.
Погубност постојећег стања видљива је у свим сегментима – образовном, концепцијском, финансијском, организационом, кадровском. Одговорност за овакво стање сносе владајућа странка и Влада Србије која је, као њена продужена рука, преузела ингеренције над целокупним школством осим обавезе одржавања школских зграда и материјалних трошкова школа, за шта су задужене јединице локалне самоуправе. Тако министар просвете Републике Србије именује све директоре (више хиљада), доноси стратегије, мења правилнике и прописе, одређује непримерене планове и преобимне програме. Последица оваквог законског решења испољава се у томе да је цео образовни систем, од министарства, школских управа, разних завода и служби, па до појединачних школа, предмет страначке трговине и партијске доминације. Таква пракса довела је до негативне кадровске селекције у образовном систему. Политички зависни и недовољно обучени кадрови не могу успешно да администрирају бројне подсистеме у образовању и подложни су корупцији. Поред централизације и вулгарне политизације просвете највећи проблеми у систему образовања су:
– Лош материјални положај већине школа, који се огледа у лошем стању великог броја школских зграда, уништеном школском инвентару који се не обнавља правовремено, изразито лошим санитарним условима, техничкој и технолошкој неопремљености (од 2018. до 2021. године, школе 182 пута тражиле новац за реконструкцију или изградњу тоалета, али су надлежне институције одобриле само 20 пројеката, трећина школа у Србији нема адекватни мокри чвор а половина нема фискултурну салу).
– Неадекватна мрежа школа у Србији која за последицу има велика одељења од 30 и више ученика. То је нарочито проблематично због чињенице да је Србија у последњих десет година остала без више од 80 000 ђака.
– Деградиран положај просветних радника, који се не огледа само у лошем материјалном положају (плате просветних радника у основним и средњим школама су константно испод просечног личног дохотка у Републици Србији) већ и у понижавајућем третману свођења наставног особља на бирократе, изгубљене између бројних семинара, школских тимова и састављања планова, програма и извештаја.
– Демотивисаност ученика за активно и квалитетно учешће у образовном процесу као последица дуготрајне кризе система вредности.
ЦИЉЕВИ РЕФОРМЕ ОБРАЗОВНОГ СИСТЕМА
– Побољшање квалитета школске инфраструктуре и стварање оптималних предуслова за остваривање наставних и ваннаставних активности.
– Израда школских програма који су оствариви, актуелни и релевантни за стицање знања и вештина важних у свакодневном животу.
– Креирање образовног процеса и инструмената који доприносе обезбеђивању суштинских и употребљивих знања и подстицању ученика на усавршавање.
– Подизање квалитета процеса наставе уз окренутост разумевању наученог уместо усвајању прекомерних чињеница и фокусирање образовног процеса на домашаје ученика, а не на формалну реализацију програма.
– Продуктиван социјални дијалог између заинтересованих актера и носилаца образовног система.
– Подизање нивоа буџетских улагања у област образовања до нивоа од 7% на националном нивоу и побољшање материјалног положаја запослених у образовном систему.
МЕРЕ
Да би се тренутна ситуација побољшала и превазишли проблеми и последице које произилазе из константног занемаривања и потцењивања образовног система потребно је:
– Прогласити образовање стратешким националним интересом и у складу са тим реформисати школско законодавство. Два предуслова коренитих и темељних реформи су: утврдити стратегију економско-привредног развоја друштва, како би образовни систем обезбеђивао одговарајуће стручне људе, и организовати јавну расправу у којој ће учествовати сви заинтересовани субјекти: Влада са ресорним министарством, Национални просветни савет, универзитети, Академија, цркве, политичке партије, родитељи, просветни радници, стручна удружења.
– Извршити потпуну деполитизацију и децентрализацију образовних институција.
– Омогућити да кључни носиоци реформе образовања (посебно наставних планова и програма) буду просветни радници (практичари), јер су они непосредно и у највећој мери суочени са свим проблемима образовања.
– Израдити Белу књигу образовања у којој ће бити извршена темељна анализа тренутног стања у школству и бити указано на његове кључне проблеме, те формулисати основне циљеве образовања и магистралне правце његове реформе.
– Извршити постепено буџетских повећавање расхода за образовања, који ће са садашњих 3,2% у периоду од четири године бити подигнути на ниво од 7%.
– Изменити постојећи Закон о основама система образовања и васпитања и Стратегију развоја образовања и васпитања у Републици Србији до 2030. године.
– Ограничити надлежности министра просвете и елиминисати праксу постављања директора по партијској линији.
– Извршити рационализацију мреже школа, која је неадекватна, уважавајући предлог ресорних синдиката да се број ученика у одељењу смањи на 20 до 24, што би позитивно утицало на квалитет образовања, индивидуализацију наставе и олакшало услове рада, како за децу, тако и за наставнике.
– Ускладити плате просветних радника са платама академски образованих грађана у другим секторима а најбољи начин јесу праведни платни разреди, да свако буде плаћен према степену стручне спреме и напредује у складу са својим способностима.
– Изменити преобимне и нереалне Наставне планове и програме рада који су данас резултат утицаја разних интересних група на процес образовања.
– Редефинисати критеријум за избор чланова Школског одбора, као и за избор директора школе.
– Укинути лиценце, а вратити стручне испите.
– Дефинисати надзор у школи, али и стручно усавршавање преко институција сличних бившим просветно-педагошким заводима у којима остају раздвојени управно-правни послови које би контролисао просветни инспектор од методичко-дидактичких које би надзирали просветни саветници.
– Обезбедити ученицима основних школа бесплатне уџбенике, а у средњој омогућити дигиталне уџбенике где за то постоје могућности.
– Са највећом пажњом и учешћем стручњака из разних области израдити нови Правилник о оцењивању.
– Осмислити и конципирати трајно усавршавање наставника и васпитача у обдаништима које ће бити бесплатно али и примерено појединачним потребама и специфичностима.
– Увести обавезно образовање у средњим школама за сву децу.